
48 C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

The National News Bulletin versus Super Girls:
The Power of China Central Television

By Ying Zhu

Over the past decade, China has been aggressively exporting media overseas to 
cast a Chinese perspective on world affairs and project a positive image of 
China. In 2001, then-President Jiang Zemin urged the Chinese media to bring 

the nation’s voice to the world. Soon afterwards, Xu Guangchun, who was deputy head 
of the Propaganda Ministry and the Minister of State Administration of Radio-Film-TV, 
launched a “going out” project to change China’s international image, which was, and 
has remained, for the most part, negative. The Chinese Communist Party (CCP) told 
Chinese media practitioners that it would be unrealistic to expect the West to promote 
China’s cause and perspective. One of the key players in China’s image-lifting campaign 
is China Central Television (CCTV), the country’s sole national television network, 
established in 1978, two years after the end of the disastrous Cultural Revolution. 

Television was entirely state-subsidized until 1979 when television commercials 
were introduced. The subsidy began to decrease over the next several years and in 1984, 
the state began to fix the size of its subsidy to CCTV, which forced the network to cover 
the rest of the expenditures by pursuing ad revenue. The network scrambled to become 
self-reliant, and did so quite successfully, quickly turning a profit. As it was weaned from 
state subsidy, it became able to return a percentage of its annual revenue to the state. 
Television stations have since become important revenue generating enterprises to local 
government and broadcasting bureaus. So the economic interest of state regulators is 
intricately linked to that of the broadcasters they purport to regulate, which leads to state 
control and monopoly, the foundation of the so-called China Model.

Though owned and controlled by the Chinese 
state, CCTV is now financially self-reliant and opera-
tionally autonomous. It is public television, but for 
profit, operating according to market principles; or 
from a different angle, it is a commercial broadcaster 

Live, from Beijing!

w Supermarket window 
display, Wuhan, China, 
Nov. 8, 2012. Agence 
France-Presse/Getty Images





50 C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Y I N G  Z H U

receiving little to no state/public funding albeit beholden to the party-state in the 
name of the public. The seemingly contradictory logic indicates that the party and 
the market have apparently worked in unison to transform CCTV from a broadcaster 
of inward-looking party drudgery into a modern media empire seeking international 
influence and recognition. For the time being at least, market and politics have con-
verged in their common pursuit of prosperity and stability, essential to maintaining 
the status quo in China’s political structure, and in the case of CCTV, its domestic 
monopoly/market dominance.

CCTV’s Monopoly
To better see how CCTV operates, one must understand China’s four-tier television 
structure, where stations are set up at the national, provincial, county, and city levels. 
Both national and local regulators operate their own stations and serve audiences within 
their own administrative boundaries. As a result, television stations, broadcasting 
bureaus, and governments at the same administrative level are closely linked in economic 
and political exchange. Local television stations depend on local government to protect 
their local market. Meanwhile, local government relies on television stations to maintain 
their political influence and to bring in financial revenue. CCTV is the only broadcaster 
allowed nationwide coverage, although the arrival of cable and satellite television would 
later complicate this neat structure.

The central regulator that oversees China Central Television is the State Administra-
tion of Radio-Film-TV (SARFT). SARFT is motivated both politically and economically 
to boost CCTV’s market share. For CCTV to maintain its national monopoly, local 
cooperation remains the key. To ensure local support, SARFT mandated that local sta-
tions must carry CCTV-1’s programs in full, including commercials. SARFT emphasizes 
that guaranteeing CCTV-1’s national coverage is a political mission, an “undeniable” 
obligation and responsibility of local broadcasting bureaus and television stations. 
CCTV is further granted exclusive coverage rights to major national and international 
events, and the CCP regularly leaks exclusive information to CCTV, making it the go-to 
source for insight on the party. In addition, CCTV has the exclusive coverage rights to 
national and international sports events, including the Olympics and the football World 
Cup, which bring in huge profits. Regional sensibilities, including the usage of local dia-
lects, accounted for part of the appeal of non-CCTV programming. But regulations were 
issued discouraging programming in nonstandard Mandarin. 

As the financial stakes become huge, many local stations defied SARFT’s pref-
erential policies. To crack down on local rebellion, a campaign was launched by the 
state to recentralize what it saw as a “chaotic” and “disordered” landscape of Chinese 
television media. It ordered the closing down of unapproved television outlets across 



51C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

the country, merged county-level local stations, and tightened control over program 
sources, requesting that county stations allocate most of their airtime to transmit 
central and provincial stations’ programs. But local challengers have persisted, par-
ticularly in the satellite sector. 

In China, each provincial television station is allowed to operate one satellite channel 
with signal coverage technologically capable of reaching the entire nation. Yet, because 
of administrative boundaries and local protectionism, each provincial station must nego-
tiate with other provinces to bring its satellite channel to their local cable networks. Most 
provincial broadcasters have managed to extend their regional reach via independent 
satellite and cable distribution deals with other provincial broadcasters. The youth and 
entertainment oriented Hunan Satellite TV (HSTV), in particular, has become a formi-
dable CCTV challenger in recent years. HSTV’s Super Girls, a singing competition show 
modeled on American Idol with mobile phone voting, became an overnight rating sen-
sation when it debuted in 2004. Feeling the heat, CCTV launched a campaign to attack 
HSTV, calling it a rogue broadcaster with vulgar taste. 

Super Girls went off the air in 2008 as the Summer Olympic Games hosted by Bei-
jing preempted everything else. In 2009, HSTV made an attempt to re-launch Super Girls 
albeit under a different name. Happy Girls, as the program was now called, was slapped 
with draconian restrictions by SARFT: the show was allowed to last for two months and 
each episode would air only after 10:30 p.m.; judges had to hold themselves to decorum; 
publicity revolving around private lives of contestants was banned; text-based and online 
voting systems were no longer allowed; most astonishing of all, competitors were for-
bidden from hugging each other or expressing extreme emotions on stage, and fans were 
forbidden to cheer for contestants in the studio. Stripped of its raw emotions, Happy 
Girls became a far more subdued version of Super Girls.

Overall, competition threatens CCTV’s monopoly, which some see as encouraging 
a more open Chinese media sphere. Some influential Chinese media policy makers and 
professionals with whom I have spoken embrace competition and the market mechanism 
underlying it.1 One high profile news anchor emphasized that the market mechanism 
has been a positive counterforce to state control. Commercialization, as he sees it, is 
a liberating force for Chinese media. Competition brings in program innovation and 
liberalization, but it also propels a race to the bottom line, where ratings become the 
only indicator of success and programs of popular taste reign supreme. Thus, many at 
CCTV consider commercialization and marketization a perilous road, detrimental to the 
network’s overall program quality and reputation as a torch of China’s high culture. In 
fact, CCTV’s excessive drive for ratings in the last decade was viewed harshly by many 
seasoned CCTV practitioners who saw their professional standards compromised in the 
rush to produce programs of popular appeal.

L I V E ,  F R O M  B E I J I N G !



52 C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Y I N G  Z H U

Broadcasting to the World
As CCTV tried to fend off its domestic challengers, it has aggressively pursued inter-
national expansion in recent years. Only two and half decades ago, CCTV carried 
exclusively domestic news. Yang Weiguang, CCTV’s former president, made Chinese 
media history on January 28, 1986, when he took the risk of running as the lead story 
the explosion of the Challenger space-shuttle for that evening’s National News Bul-
letin, the primetime news program carried by all stations in China. The same year the 
network launched its English language program, English News, a daily fifteen minute 
news bulletin translated from the Chinese news the night before.

The idea of projecting a Chinese voice beyond national borders gradually took 
hold in the 1990s. CCTV eventually established its English channel in 2000. The 
following year the state launched the “going out” project to export China’s media 
overseas and to project China’s soft power globally. Chinese media would play in 
the same global arena as CNN, the BBC, and other big Western media firms. Specific 
“going out” strategies included broadcasting CCTV-4 (the Chinese-language Inter-
national Channel) and CCTV-9 (then the English-language International Channel) in 
important regions around the world. CCTV-International rapidly expanded its for-
eign language services in the next few years, adding Spanish, French, Russian, Arabic, 
and Africa channels to its cocktail of foreign language services. CCTV-International 
emulated the style of CNN and built a 24-hour information assembly line and an 
open platform where journalists, editors, producers, and news anchors could share a 
large open space that accelerates information flow and unifies production standards. 

In February 2012, a week before an official visit to the United States of Xi Jin-
ping, who would become China’s leader later in the year, CCTV launched its American 
outpost, CCTV-America, which is the network’s first effort in producing English 
programming from an overseas base rather than from its Beijing headquarters. CCTV-
America’s political panel show The Heat, which is hosted by Mike Walter, a former 
journalist at USA Today, gave a preview of Xi’s schedule that included an upcoming 
stopover in Iowa. The program revealed that in 1985, as part of an agricultural research 
trip, Xi spent a week in Muscatine, Iowa. The segment was carefully construed to high-
light China’s contribution to the U.S. economy, as Iowa is the leading soybean producer 
in the U.S. and a big supplier to China. With juxtapositions of old photos from Xu’s 
previous visit and interviews with local town people who hosted Xu’s visit, the segment 
suggests an emotional tie between the Chinese and American people.

CCTV-America’s substantial financial resources brought it other veteran news 
people from the U.S., UK, and Australia. Among the notables onboard are ex-
Bloomberg Television anchor Phillip Yin, former CBS 60 Minutes producer Barbara 
Dury, and the Havana-based veteran BBC correspondent Michael Voss. The veteran 



53C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Asia journalist Jim Laurie is an executive consultant and Beijing dispatched Ma Jing, 
a young professional woman with an excellent command of English, as the manag-
ing director of CCTV-America. Besides The Heat, the channel’s programming lineup 
includes Americas Now, a Latin America-focused magazine program, General News, 
which features North and South American perspectives on current events, and Biz 
Asia America, a daily global business show covering economic and financial issues in 
North and South America as well as China and the Asian region. 

CCTV-America is highly skewed towards reporting economic and financial news. 
When it comes to political news, it actively engages in major events elsewhere, except 
those in China. When it comes to major news about China, the Chinese state broadcaster’s 
America branch is tightlipped, showing little interest in treating viewers with new revela-
tions about the party-state. It falls short of providing alternative narratives about China, 
allowing the standard mostly negative narrative in the Western media to go unchallenged. 
Unlike Qatar’s Al Jazeera, which has managed to be a go-to source for information about 
the Middle East, CCTV-America has yet to be taken seriously as a credible source about 
China due in large part to the Chinese government’s control and censorship of state media. 

Propaganda or Journalism?
The Chinese central government oversees CCTV via two interlocking systems; the ide-
ological system of the party’s Propaganda Department, which provides guidelines and 
thought directives on the whole, and the administrative system of the State Administra-
tion of Radio, Film, and Television that performs the actual daily oversight—including 
censorship of sensitive content. SARFT coordinates and evaluates the network’s key 
propaganda efforts, regulates its signal coverage, controls its senior appointments, 
and decides on its organizational structure as well as all of its programming. Within 
CCTV itself, the internal leadership duplicates this same organizational structure, with 
a party committee responsible for ideological control and a senior management team 
overseeing the station’s daily operation. The memberships of these two groups closely 
overlap, though the party committee ultimately overrules the management team, which 
is typical of the organizational structure of the Chinese state-run companies, true to the 
maxim that ‘the Party controls the State.’ In practice, regulatory policies and ideological 
guidance are routinely handed down from the Propaganda Department. The party com-
mittees within media institutions act as censors to re-enforce guidelines and approve 
proper programs for broadcasting while censoring inappropriate programming. 

As the party becomes more sophisticated in its PR effort, it has loosened its top-down 
grip; self-censorship by media professionals has now become an effective mode of control. 
Contradictory policies and frequent political swings contribute to the on-the-job training 
of a new generation of media professionals who are thoroughly invested in the fine art 

L I V E ,  F R O M  B E I J I N G !



54 C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Y I N G  Z H U

of intuiting what is permissible. If programs deviate from the socialist core, the producer 
would be fired and the party official in charge of approving the program would also be 
fired. The system thus encourages self-censorship, and producers and middle level man-
agers can become even more cautious than the state regulators in determining what could 
or could not be put on the air. So envelope-pushing within boundaries has become the 
norm among Chinese media professionals. For instance, the management team at CCTV 
knows better than to run stories about the New York Times report on Wen Jiabao’s family 
wealth. There is no need for any explicit bans from the party in this regard. Make no 
mistake though, that despite relaxation and deregulation, the Chinese party-state still fil-
ters media content by censorship. Compulsory censorship has been imposed so that all 
programs must be approved before broadcasting. The party often tightens its control in 
anticipation of major political events such as the 18th Party Congress of the Communist 
Party of China in November 2012 when the latest leadership transition took place. 

Despite the levels of control and censorship, CCTV launched several investigative 
news magazine programs in the 1990s, emulating the American-style investigative mag-
azine format and covering cases of corruption and power abuse. Oriental Horizon, a 
current affairs program that debuted in 1993, endeared itself to audiences by document-
ing, for the first time on Chinese television, the “real lives” of ordinary people. Focus 
began broadcasting in 1994 and emphasized investigative, edgy exposé stories. During its 
heyday, Focus ranked second only to the National News Bulletin in ratings but its expo-
sure of corruption and power abuse touched a raw nerve. As the show began to threaten 
CCP’s power base, it was told to tone down and exercise greater caution in topic selec-
tion and in the timing and intensity of its criticism. Quotas were issued that the program 
was permitted to do at most two critical reports per week. Another news magazine pro-
gram, News Probe—launched in 1996—was explicitly designed to be China’s 60 Minutes. 
News Probe was to differ from Focus’s edgier approach and report stories with a calmer 
tone yet with equal provocation in its choice of content. But when the show started 
aggressively pursuing corruption related stories, it too ran into obstacles and had to scale 
back, which incurred criticism from news watch groups outside China. 

Zhang Jie, one of the executive producers, defended News Probe’s softer approach, 
insisting that his program was making a transition from exposé to “enlightenment,” a tra-
ditional Chinese intellectual value that sees journalists as enlightened intellectuals bringing 
information and ideas to the public in order to supervise and mobilize public opinion 
and to ultimately influence government policies.2 Chinese journalists are supposed to be 
independent intellectuals, beholden to their cultured aspirations not political or market 
directives. As CCTV appears to appease the party and the market, Zhang and his team are 
far from achieving that goal. Despite the ups and downs and muckraking, watchdog-style 
journalism has captured the imagination of a new generation of Chinese journalists.



55C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Another instance of control pertains to disaster reporting, which was highly restricted 
in the past. Domestic disasters of any sort used to be highly-guarded secrets by the author-
itarian state in fear of projecting a weak national image. Disaster reporting has gradually 
become less of a taboo since the 1990s, as the rapid flow of information across national 
borders makes it difficult for the state to exercise full-scale blockage and alternative infor-
mation channels have become easier to access by savvy seekers. The attempted cover-up 
of the Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) epidemic in 2003, for instance, turned 
many Chinese citizens away from state-run media as they sought out alternative news 
sources from overseas. The Chinese state came to the belated realization that too much 
information management could turn a natural disaster into a credibility crisis. And a 
milestone in Chinese disaster reporting came in 2008 when an earthquake measuring 8 on 
the Richter scale devastated China’s Sichuan province killing an estimated 68,000 people.

CCTV reported news of the earthquake minutes after it struck. The swift reporting 
and frankness of the coverage were unprecedented and surprised everyone, including 
Western media, especially in light of the tightly controlled media environment in the 
run-up to the 2008 Summer Olympic Games in Beijing. That period saw Western media 
blasting China on the Tibet issue, human rights, and the tainted infant formula scandal—
a PR disaster for the Chinese state and its media. The government responded with stricter 
controls on the media but nonetheless, the coverage of Sichuan earthquake was in notable 
contrast to the habitual cover-ups of the past. 

Several factors contributed to CCTV’s swift actions. First, the scale of the earthquake 
made it impossible for CCTV to not respond—this was not some mysterious disease 
that could easily be covered up. Also, CCTV was mindful of the competition from a 
formidable new challenger—the Internet, which has been a positive force in compelling 
China to open up. Online media have made it much more difficult for Chinese authori-
ties to shut out undesirable news or keep unwelcome news out of the traditional media. 
Keeping the state media from reporting certain news items when millions of people could 
access such news online was undermining China’s traditional media by driving people 
further towards the Internet for their information.

Yet, CCTV’s earthquake coverage was not the result of a sudden change in the state’s 
regulatory policy. On the contrary, the state was so shocked by the sudden quake that it 
failed to come up with immediate directives, thereby creating a window of opportunity 
for journalists at CCTV who strived to provide reputable and respectable news coverage 
by performing their journalistic duties.  The state soon recovered from its initial disori-
entation and issued an order to bar news organizations other than CCTV and the official 
Xinhua news agency from sending reporters to the disaster zone. That gave CCTV an 
exclusive opportunity in its news coverage, as local news agencies were requested to use 
only information released by the two state-sanctioned news organizations. Thus, for the 

L I V E ,  F R O M  B E I J I N G !



56 C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

Y I N G  Z H U

next three to four days, CCTV faced little competition and its news crews reported freely 
the devastating impact of the earthquake. In its initial phase, the open and free cover-
age on CCTV looked much like the usual coverage in Western media. Some one billion  
people tuned in to CCTV’s quake coverage between May 12 and May 21. Western media 
outlets too made extensive use of CCTV reports. It was a redemptive moment for a net-
work long suffering from derision and distrust. It also demonstrated that, when free to 
follow their professional instincts, the Chinese media professionals were ready and able 
to work to international standards.

For a moment, the Chinese media appeared to have broken free of their propaganda 
mandate. The euphoria proved to be short-lived however. On May 17, the propaganda 
chief Li Changchun paid CCTV a visit, praising and encouraging positive coverage. On 
the night of Li’s visit, the National News Bulletin added a new segment, “Heroes in 
the Disaster.” The free-flowing, broad-ranging early coverage was changed to elabo-
rate narratives about government-led disaster relief efforts. Two weeks later, Li visited 
reporters in the earthquake zone to encourage more coverage of state-led efforts, and 
CCTV reverted to its customary mouthpiece mode. Accounts of the deaths of thousands 
of school children as a result of shoddy school construction went viral on the Internet 
but appeared nowhere on CCTV. Though mentioning the collapse of school buildings, 
CCTV avoided covering the topic from the angle of corruption, and any images of death 
and despair and online complaints and appeals for punitive measures were carefully fil-
tered out. News Probe did produce a story about collapsed school buildings, but the 
episode never made it to television screens.

Despite its mixed performance, CCTV’s earthquake reporting did help repair its tar-
nished image. Instead of resulting in instability and turmoil, the relative free coverage of 
the earthquake promoted national cohesion and international praise. The state saw that 
policies promoting “the public’s right to know” could project to the international com-
munity the image of a respectable press and a responsible and responsive state. Chinese 
media later reflected upon the benefits of a more relaxed media environment in project-
ing a credible voice for guiding public opinions. 

CCTV and the China Model
Though financially independent and operationally autonomous, CCTV continues to be 
encumbered with the burden of political water-carrying. In return, it is guaranteed domes-
tic market dominance. To the extent that political and economic interests intertwine in 
sustaining CCTV’s monopolistic practice, the network becomes a microcosm of the China 
Model. China has cherry picked among market mechanisms, Confucian ideas, and social-
ist principles to pursue a hybrid course of development that has so far kept the one-party 
state entrenched and the masses mostly satisfied with their improving living standards and 



57C A I R O  R E V I E W  8 / 2 0 1 3

the invigorating spectacle of China’s rise in the world. Even the anti-communist crusader 
George Soros marveled at China’s spectacular economic performance and praised China 
for having a better functioning government than the United States.3 

Better functioning indeed as the market and politics have converged in their common 
pursuit of prosperity and stability to essentially maintain China’s current political struc-
ture of one-party rule. But how far can this model carry China? Corruption as a result of 
inbreeding between money and power is not just rampant, but normalized and acknowl-
edged by many as unavoidable. The shame associated with corruption is replaced by an 
eagerness to partake, to be part of the privileged few with means to corruption. As one 
kindergarten girl in China told a reporter in 2009, when asked what she would like to 
be when she grew up, “I would like to be a corrupt official.”4 This leads to another huge 
problem facing China, the obscene wealth gap between the rich and the poor that threat-
ens to destabilize Chinese society. The Chinese premier, Wen Jiabao, was singled out by 
the New York Times for his family’s enormous amount of wealth, but he is certainly not 
alone. Wealth is increasingly concentrated in the hands of the politically powerful while 
political power is handed down within the established political dynasties. 

Success is now inherited, and that risks stifling the social mobility that created the 
vibrant economic growth and cultural flourishing of the last decade. Leaving behind the 
totalitarian state of Mao’s era, China glided through a relatively open phase with rapid 
economic growth and political exploration only to wind up with an authoritarian and 
plutocratic rule anchored on “extractive economic institutions,” to borrow a term from 
Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, by Daron Acemoglu 
and James A. Robinson.5 As opposed to inclusive economic institutions that benefit all, 
the term extractive economic institution refers to a system that is designed and main-
tained by the politically powerful elite to extract resources from the rest of society. The 
sustainability of an extractive model, for CCTV and for China at large, is questionable.

1 See interviews in Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television (New York, 
New Press, 2012).

2 Ying Zhu, Two Billion Eyes, 3.
3 Meredith Jessup, “Soros: Communist China Has ‘Better Functioning Government’ than the 

U.S.,” The Blaze (November 16, 2010), http://www.theblaze.com/stories/soros-communist-
china-has-better-functioning-government-than-the-u-s/  

4 Joshua Keating, “I Want to Be a Corrupt Official When I Grow Up!” Danwei.org (September 10, 
2009). Retrieved October 16, 2012 from http://blog.foreignpolicy.com/posts/2009/09/10/i_want_
to_be_a_corrupt_official_when_i_grow_up

5 Daron Acemoglu & James A. Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and 
Poverty (New York, Crown Business, 2012). 

L I V E ,  F R O M  B E I J I N G !




